Senaste från forumet
« Gå tillbaka

Pressmeddelande: Tuffa villkor f?r svenska offshorearbetare i Norge - YellowOffshore

2011-02-10

I g?rdagens tv-program Uppdrag granskning upplyser SVT om tuffa villkor f?r unga, arbetsl?sa svenskar p? den norska arbetsmarknaden. Detta framg?r nu ?ven att detta avspeglar sig p? svenska och norska bemanningsf?retag som hyr ut personal till offshoreindustrin.

Under dagen har vi f?tt flertalet f?rfr?gningar om detta ?ven ?r en trend inom offshoreindustrin vilket YellowOffshore kan bekr?fta.

N?r vi fr?gar Lawyer Administrator?Tomas Andersson inom YellowOffshore s? svarar han:

-Vi m?rker en tydlig trend att f?retag som har f?rstahandsavtal nu ?ven tar in bemanningsf?retag i andra och tredje- led f?r att anv?nda bes?ttningen inom offshoreindustrin. Detta inneb?r att granskningen av f?retagen och avtalen f?rs?mras som i detta fallet f?r flera svenska offshorearbetare.

- Vi har sett skr?mmande exempel d?r mycket kunniga riggers, svetsare och mekaniker med ledande certifikat f?r svenska industril?ner ist?llet f?r norska avtalade offshorel?ner.

- Vi menar ej att industril?nerna ?r l?ga det vi menar att skillnaden ?r avsev?rd. En rigger enligt offshoreavtalet har som l?gst 428 000 NOK i ?rsl?n och en industriarbetare i Sverige inte ens h?ften i ing?ngsl?n. Vi ser att personal arbetar offshore b?de 2-3 veckor i str?ck med 12 timmars skift som inte ens tar ut en l?n ?ver 20 000 SEK vilket ?r en tydlig l?nedumpning i j?mf?relse med norska offshorel?ner.

- Vi har ?ven av offshorearbetare som arbetar och arbetat inom svenska bemanningsf?retag f?tt indikationer att dem ej f?tt ut sin ?vertidsers?ttning eller korrekta l?ner men pg av r?dsla att f?rlora jobben ej v?gat driva detta med de svenska eller norska fackliga organisationerna s?ger Thomas Andersson.

YellowOffshore erbjuder sina nya medarbetare som l?gst l?neniv? 2 enligt offshoreavtalet (Offshoreservicebedrifter NR), samt fri- resa, fritt boende och helpension f?r offshoreuppdrag.

K?lla l?neavtal: Industri Energi - L?neavtal 2010?www.industrienergi.no

Pressmeddelandet skickades med MyNewsdesk

Informationslänkar

Konsumentverket | Allmänna reklamationsnämnden | Sjöfartsverket | Statistiska centralbyrån