Senaste frn forumet
« G tillbaka

S ska problemet med nthandlarnas brister och otydligheter i villkoren lsas

2013-01-31

Fr de fretag som sljer p ntet finns mnga utmaningar, enav dessa r att hlla reda p alla de lagar och regler som gller. Infrjulhandeln 2012 meddelade Konsumentverket att 50 % av e-handelsfretag gavfelaktig information om ntkonsumenternas rttigheter p sin hemsida. En av profilernabakom certifieringen Trygg e-handel lanserar nu webbtjnsten E-avtalet somskall hjlpa e-handelsfretagen med villkorskrnglet genom standardisering. Tvav mlsttningarna med initiativet r att frenkla fr e-handelsfretagen och attskapa igenknnbara kpvillkor s att ntkonsumenterna lttare hittar viktig information infr kpet.

Otydligheter, bristande informationeller villkor som strider mot lagen r bara ngra exempel p felaktighet ochbrister i kpvillkoren hos svenska e-handelsfretag. Det finns exempelvisfortfarande e-handelsfretag som n idag hnvisar till 2 rs reklamationsrtttrots att den frlngdes till 3 r den 1:a april 2005. I en bransch dr smycket teknik och smarta tjnster har utvecklats de senaste ren r kpvillkorfortfarande en utmaning fr mnga e-handelsfretag.

Den nylanserade webbtjnsten E-avtalet har som ml att rda bot p mnga av problemen genom en standardisering av kpvillkor fr e-handelsfretag. Just standardiseringen gr att ntkonsumenterna snabbt knner igen sig nr de surfar i olika ntbutiker och sker information om exempelvis leveranstider eller betalningsalternativ.

Under utvecklingen av E-avtalet harett flertal e-handelsfretag och kunniga e-handelsprofiler utvrderat tjnsten.Dribland Pr Liljehammar, serieentreprenr och profil inom e-handel som sgerfljande om E-avtalet:

?Jag tycker det r jtteviktigt att e-handelsfretag kan presentera villkorp ett strukturerat stt som fljer lagar och regler. Det gertryggare konsumenter och gynnar e-handeln som bransch. Enklare n s hr blirdet inte fr e-handelsfretagen.? 

Infr julhandeln upplevde nstanhlften av svenska ntkonsumenter oro fr skerheten vid kp p ntet enligt E-barometernQ3 2012. Redan i mars samma r visade en underskning som publicerades i DagensIndustri att e-handelsfretagen gr miste om miljarder, bland annat p grund avoklarheter i villkor. Fr de mindre e-handelsfretagen r det mnga gngeren resurs- och kunskapsbrist som r orsaken till bristerna.

En person med lng erfarenhet r Patrik Mller, e-handelsexpert p betalningsfretaget DIBS. Patrik har fljt e-handelns utveckling sedan 2001 och ansvarar bland annat fr rapporten E-handelsindex som ges ut rligen. Nr det gller orsaker till avbrutna kp r bilden tydlig sger Patrik:

?Oskerhet nr det gller betalning och otydliga villkor har en stor betydelse fr ntkonsumenternas bengenhet att avbryta kpet.?

Fr mer information, vnligen kontakta
Johan Frykendahl, VD E-avtalet (Advice Online Europe AB)
+ 46 (0)703 97 30 98 E-post: johan.frykendahl@eavtalet.com


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk




Informationslänkar

Konsumentverket | Allmänna reklamationsnämnden | Sjöfartsverket | Statistiska centralbyrån
Hyresnämden | Kronofogdemyndigheten | Domstolsverket | Patent- och registreringsverket
Samboavtal.org | Hyresavtal.org | Testamente.org | ktenskapsfrord.com | Skilsmssa.nu
Andrahandskontrakt.org | Blankett.org | Gvobrev.org | Skuldebrev.com

© 2009 Juridikfokus.se - All Rights Reserved